System AdBlue znany też jako SCR (selektywna redukcja katalityczna), to jeden z kluczowych elementów układów oczyszczania spalin w nowoczesnych silnikach Diesla spełniających normy Euro 6 i wyższe. Znajdziemy go w wielu modelach Peugeot, Citroën, DS i Opel z silnikami BlueHDi (i nie tylko, ale skupiamy się na grupie PSA).
Jego zadaniem jest redukcja szkodliwych tlenków azotu (NOx), które powstają w procesie spalania oleju napędowego. Dzięki temu auta są bardziej ekologiczne - ale niestety, nie zawsze bezawaryjne.
Jak działa system AdBlue?

W największym skrócie: do strumienia spalin wtryskiwany jest płyn AdBlue - wodny roztwór mocznika (32,5% mocznika, 67,5% wody demineralizowanej).
Pod wpływem wysokiej temperatury przekształca się on w amoniak, który wchodzi w reakcję z tlenkami azotu w katalizatorze SCR. W wyniku tej reakcji powstaje nieszkodliwy azot i para wodna.

Co wchodzi w skład układu AdBlue / SCR?

Uproszczony schemat działania - według przepływu spalin:
-
1. Silnik Diesla - generuje spaliny zawierające NOx
2. Czujnik NOx (przed lub za katalizatorem - zależnie od modelu)
3. Wtryskiwacz AdBlue - podaje płyn do układu wydechowego
-
4. Rura mieszająca (jeśli występuje) - AdBlue zamienia się w amoniak
5. Katalizator SCR - zachodzi reakcja NOx + NH3 → N2 + H2O
6. Czujnik NOx za katalizatorem - mierzy skuteczność oczyszczania
7. Tłumik końcowy - wypuszcza czyste spaliny
-
Dodatkowo układ zawiera:
— Zbiornik AdBlue
— Pompę AdBlue (często zespoloną ze zbiornikiem)
— Czujniki poziomu, temperatury i ciśnienia
— Grzałki i podgrzewane przewody (ochrona zimą)
Dlaczego system AdBlue często psuje się w Peugeotach i Citroenach?

Mimo że sama koncepcja SCR działa bardzo dobrze, grupa PSA zastosowała mocno zintegrowane i niestety awaryjne rozwiązania konstrukcyjne. Szczególnie problematyczne są zbiorniki AdBlue z wbudowaną pompą i czujnikami, które są traktowane jako nienaprawialne moduły w ASO.
Najczęstsze awarie układu AdBlue

Czujnik poziomu (pływak) - koroduje lub zawiesza się → układ nie widzi płynu
Pompa AdBlue awaria czujnika ciśnienia lub silniczka
Krystalizacja AdBlue - zatyka przewody, szczególnie przy niskim poziomie i długim postoju
Wtryskiwacz AdBlue zatyka się lub blokuje w pozycji otwartej
Zbiornik AdBlue - zespolony z elektroniką, co uniemożliwia wymianę pojedynczych części
Czujniki NOx - z czasem dają błędne odczyty (np. błędy P20EE, P204F, P1435, P2BAD)
A co z zimą? Czy AdBlue zamarza?

Tak - AdBlue zamarza przy -11°C, ale:
jeśli poziom płynu jest odpowiedni,
auto jest użytkowane regularnie,
układ grzewczy działa prawidłowo,
to układ rozmraża się samodzielnie po uruchomieniu silnika. Problemy zimą pojawiają się najczęściej, gdy auto długo stoi z prawie pustym zbiornikiem.

Objawy awarii systemu AdBlue - na co zwrócić uwagę?

Komunikat: „Usterka układu oczyszczania spalin”
Komunikat: „Dolej AdBlue” mimo pełnego zbiornika"
Odliczanie kilometrów do zablokowania rozruchu
Check Engine, lampka AdBlue lub kontrolka UREA
Błędy typu P20E8, P20EE, P204F, P1435, P20E9, P2BAD
Problemy po mrozach
Auto nie odpala mimo dolania AdBlue
Co możesz zrobić samemu?

1. Dolej min. 4-5 litrów certyfikowanego AdBlue
2. Odpal silnik i przejedź się min. 15-20 minut
3. Odczytaj błędy (np. Diagbox, Launch, Autel)
4. Sprawdź wtryskiwacz AdBlue - jeśli jest skrystalizowany, przemyj go ciepłą wodą
5. Zajrzyj do wydechu - biały osad = nadmiar AdBlue, czarna sadza = nieskuteczne oczyszczanie
6. Nie resetuj błędów „na ślepo” - to może pogorszyć sprawę
7. Skontaktuj się z nami - często wystarczy prosty reset lub regeneracja
Czy warto wyłączyć AdBlue „programowo”?

To pytanie zadaje sobie wielu kierowców - szczególnie po awarii systemu SCR. Ostateczna decyzja zawsze należy do Ciebie, ale warto znać konsekwencje i dostępne alternatywy:
Dlaczego nie warto wyłączać AdBlue?
Możesz nie przejść przeglądu technicznego
Ryzykujesz mandat - kontrole środowiskowe w Niemczech, Belgii czy Austrii to coraz częstsza praktyka
Grzywny sięgają nawet 1500 euro + odholowanie auta na lawetę
Wyłączony układ AdBlue w silnikach BlueHDi często zaburza wypalanie DPF - co kończy się drogimi naprawami (np. turbo, EGR)

Gdzie naprawić system AdBlue w samochodach PSA?

W BlueFix specjalizujemy się w regeneracji i diagnostyce układów AdBlue i SCR w samochodach Peugeot, Citroën, DS i Opel z silnikami BlueHDi.

Nasza oferta:
Profesjonalna diagnostyka i odczyt błędów układu oczyszczania spalin
Regeneracja zbiorników AdBlue z pompą i czujnikami
Czyszczenie układu AdBlue i wtryskiwaczy AdBlue
Reset liczników, reset odliczania i procedury startowe
Oszczędność do 70% względem serwisów ASO
Masz problem z AdBlue?

Nie czekaj, aż auto odmówi posłuszeństwa. Skontaktuj się z nami - sprawdzimy, co konkretnie nie działa i jak to naprawić szybko i skutecznie.
Najczęściej zadawane pytania (FAQ)
