Czym jest system AdBlue i dlaczego psuje się w Peugeotach i Citroenach?

Wnętrze samochodu Mercedes

System AdBlue znany też jako SCR (selektywna redukcja katalityczna), to jeden z kluczowych elementów układów oczyszczania spalin w nowoczesnych silnikach Diesla spełniających normy Euro 6 i wyższe. Znajdziemy go w wielu modelach Peugeot, Citroën, DS i Opel z silnikami BlueHDi (i nie tylko, ale skupiamy się na grupie PSA).

Jego zadaniem jest redukcja szkodliwych tlenków azotu (NOx), które powstają w procesie spalania oleju napędowego. Dzięki temu auta są bardziej ekologiczne - ale niestety, nie zawsze bezawaryjne.

Jak działa system AdBlue?

W największym skrócie: do strumienia spalin wtryskiwany jest płyn AdBlue - wodny roztwór mocznika (32,5% mocznika, 67,5% wody demineralizowanej).

Pod wpływem wysokiej temperatury przekształca się on w amoniak, który wchodzi w reakcję z tlenkami azotu w katalizatorze SCR. W wyniku tej reakcji powstaje nieszkodliwy azot i para wodna.

Przekładnia kierownicza

Co wchodzi w skład układu AdBlue / SCR?

Uproszczony schemat działania - według przepływu spalin:

  • 1. Silnik Diesla - generuje spaliny zawierające NOx

    2. Czujnik NOx (przed lub za katalizatorem - zależnie od modelu)

    3. Wtryskiwacz AdBlue - podaje płyn do układu wydechowego

  • 4. Rura mieszająca (jeśli występuje) - AdBlue zamienia się w amoniak

    5. Katalizator SCR - zachodzi reakcja NOx + NH3 → N2 + H2O

    6. Czujnik NOx za katalizatorem - mierzy skuteczność oczyszczania

    7. Tłumik końcowy - wypuszcza czyste spaliny

  • Dodatkowo układ zawiera:

    — Zbiornik AdBlue

    — Pompę AdBlue (często zespoloną ze zbiornikiem)

    — Czujniki poziomu, temperatury i ciśnienia

    — Grzałki i podgrzewane przewody (ochrona zimą)

Dlaczego system AdBlue często psuje się w Peugeotach i Citroenach?

Mimo że sama koncepcja SCR działa bardzo dobrze, grupa PSA zastosowała mocno zintegrowane i niestety awaryjne rozwiązania konstrukcyjne. Szczególnie problematyczne są zbiorniki AdBlue z wbudowaną pompą i czujnikami, które są traktowane jako nienaprawialne moduły w ASO.

Najczęstsze awarie układu AdBlue

Czujnik poziomu (pływak) - koroduje lub zawiesza się → układ nie widzi płynu

Pompa AdBlue awaria czujnika ciśnienia lub silniczka

Krystalizacja AdBlue - zatyka przewody, szczególnie przy niskim poziomie i długim postoju

Wtryskiwacz AdBlue zatyka się lub blokuje w pozycji otwartej

Zbiornik AdBlue - zespolony z elektroniką, co uniemożliwia wymianę pojedynczych części

Czujniki NOx - z czasem dają błędne odczyty (np. błędy P20EE, P204F, P1435, P2BAD)

A co z zimą? Czy AdBlue zamarza?

Tak - AdBlue zamarza przy -11°C, ale:

jeśli poziom płynu jest odpowiedni,

auto jest użytkowane regularnie,

układ grzewczy działa prawidłowo,

to układ rozmraża się samodzielnie po uruchomieniu silnika. Problemy zimą pojawiają się najczęściej, gdy auto długo stoi z prawie pustym zbiornikiem.

Przekładnia kierownicza

Objawy awarii systemu AdBlue - na co zwrócić uwagę?

Komunikat: „Usterka układu oczyszczania spalin”

Komunikat: „Dolej AdBlue” mimo pełnego zbiornika"

Odliczanie kilometrów do zablokowania rozruchu

Check Engine, lampka AdBlue lub kontrolka UREA

Błędy typu P20E8, P20EE, P204F, P1435, P20E9, P2BAD

Problemy po mrozach

Auto nie odpala mimo dolania AdBlue

Co możesz zrobić samemu?

1. Dolej min. 4-5 litrów certyfikowanego AdBlue

2. Odpal silnik i przejedź się min. 15-20 minut

3. Odczytaj błędy (np. Diagbox, Launch, Autel)

4. Sprawdź wtryskiwacz AdBlue - jeśli jest skrystalizowany, przemyj go ciepłą wodą

5. Zajrzyj do wydechu - biały osad = nadmiar AdBlue, czarna sadza = nieskuteczne oczyszczanie

6. Nie resetuj błędów „na ślepo” - to może pogorszyć sprawę

7. Skontaktuj się z nami - często wystarczy prosty reset lub regeneracja

Czy warto wyłączyć AdBlue „programowo”?

To pytanie zadaje sobie wielu kierowców - szczególnie po awarii systemu SCR. Ostateczna decyzja zawsze należy do Ciebie, ale warto znać konsekwencje i dostępne alternatywy:

Dlaczego nie warto wyłączać AdBlue?

Możesz nie przejść przeglądu technicznego

Ryzykujesz mandat - kontrole środowiskowe w Niemczech, Belgii czy Austrii to coraz częstsza praktyka

Grzywny sięgają nawet 1500 euro + odholowanie auta na lawetę

Wyłączony układ AdBlue w silnikach BlueHDi często zaburza wypalanie DPF - co kończy się drogimi naprawami (np. turbo, EGR)

Przekładnia kierownicza

Masz wybór - nie musisz wyłączać ani kupować nowego zbiornika za 6000 zł. W BlueFix oferujemy regenerację, czyszczenie i naprawę układu AdBlue - legalnie, skutecznie i wielokrotnie taniej niż wymiana w ASO.

Zanim podejmiesz decyzję, warto sprawdzić cały układ - bo często wystarczy tylko prosta naprawa.

Gdzie naprawić system AdBlue w samochodach PSA?

W BlueFix specjalizujemy się w regeneracji i diagnostyce układów AdBlue i SCR w samochodach Peugeot, Citroën, DS i Opel z silnikami BlueHDi.

Przekładnia kierownicza

Nasza oferta:

Profesjonalna diagnostyka i odczyt błędów układu oczyszczania spalin

Regeneracja zbiorników AdBlue z pompą i czujnikami

Czyszczenie układu AdBlue i wtryskiwaczy AdBlue

Reset liczników, reset odliczania i procedury startowe

Oszczędność do 70% względem serwisów ASO

Masz problem z AdBlue?

Nie czekaj, aż auto odmówi posłuszeństwa. Skontaktuj się z nami - sprawdzimy, co konkretnie nie działa i jak to naprawić szybko i skutecznie.

Wypełnienie formularza oznacza akceptację polityki prywatności

Wiadomość wysłana poprawnie

Najczęściej zadawane pytania (FAQ)